De paradoxale aanpak

Gedoe in je team. Bijna elke teamleider heeft er wel eens mee te maken. Vaak is het een enorm energielek voor het gehele team. In dit artikel beschrijf ik een paradoxale manier van het aanpakken van gedoe in je team: namelijk door het gedoe (eerst) te verwelkomen. Dat klinkt tegenstrijdig he? Je wilt er immers vanaf! Ik zal het uitleggen met een voorbeeld.

 

Ontevredenheid

Stel er is veel ontevredenheid in je team. Veel geklaag en negativiteit. Structureel ontevreden teamleden kunnen behoorlijk onder je huid gaan zitten. Het is niet goed of het deugt niet. Altijd wat te klagen, overal weerstand op tonen. Openlijk of achter je rug om. Wat je als teamleider ook probeert, het wordt niet beter! Nooit klinkt er een positief geluid. Nooit een enthousiaste reactie. Hoe frustrerend! En het ondermijnt bovendien de productiviteit en het werkplezier van het hele team.

 

De diepte in

Als je wat dieper kijkt en als teamleider ook je eigen binnenwereld betrekt zie je dat er wat meer aan de hand is. De crux zit in jouw proberen de medewerker te veranderen. Jouw eigen weerstand tegen de ontevredenheid van de medewerker maakt dat je die ontevredenheid niet kunt accepteren. Daarmee zet je de ontevredenheid als het ware vast.

Het lijkt nu misschien alsof het jouw ‘schuld’ is. Dat is zeker niet wat ik bedoel. Ik geloof überhaupt niet in schuld, maar dat is een ander verhaald. Het gaat erom dat je ziet hoe dingen samenhangen. Dat jouw binnenwereld, wat jij daar ervaart en hoe je daar mee omgaat, invloed heeft op de buitenwereld. En dus ook op de mensen in je team.

 

Verwelkomen van wat je niet wilt

Ik weet het, ontevredenheid (en welke andere vorm van ‘gedoe’ dan ook) is niet prettig. Het is geen constructief element in een team. En toch heb je eerst die ontevredenheid werkelijk te accepteren. De medewerker te erkennen in zijn ontevredenheid. Waar die ook vandaan komt, en of dat in jouw ogen nu wel of niet terecht is. De ontevredenheid is er nu eenmaal.

 

Pas als die ontevredenheid werkelijk gezien wordt en er mag zijn, komt er ruimte voor wat anders. Zolang de medewerker niet gezien wordt, zal hij of zij -bewust of onbewust- blijven proberen om gezien te worden in zijn onvrede. En hoe harder er geprobeerd wordt om hem positiever te maken, hoe sterker het verzet wordt. De onvrede wil gezien worden!

 

Jouw binnenwereld

Als teamleider komt dan je eigen binnenwereld om de hoek kijken. Want de ontevredenheid ruimte geven werkt niet met een trucje. Dat kan alleen van binnenuit. En dat vraagt wat innerlijk werk van jou als teamleider.

 

Want het is niet voor niks dat jíj nu juist zo veel last hebt van ontevreden mensen. Hoe zit het met jouw eigen ontevredenheid, en jouw eigen negativiteit? Hoe ga jij daarmee om? Mag die er zijn van jezelf? Of stop je die ook liever weg? Of ontken je die zelfs misschien? Hoe interpreteer jij de negativiteit van anderen? Welke ervaringen en overtuigingen en ervaringen koppel jij daaraan? Ervaar jij het als een afwijzing naar jouw persoon? Wordt jouw gevoel van falen geraakt door de negatieve uitingen van je medewerker? Als je je daar niet bewust van bent is het logisch dat je je (innerlijk) verzet tegen het negatieve gedrag van je medewerker, niet waar?

 

Gedoe in je team vraagt dus altijd om innerlijk onderzoek. Wat speelt er precies bij deze ‘lastige’ medewerker? Wat wil gezien worden? Wat in mijn binnenwereld als teamleider wordt geraakt?

 

Goed nieuws

Er is bijna altijd een relatie tussen wat jij als gedoe ervaart en jouw binnenwereld. Dat is eigenlijk alleen maar goed nieuws: jij hebt daarmee zelf een belangrijke sleutel in handen. Door het probleem – in dit voorbeeld de negativiteit – werkelijk te erkennen, te omarmen en accepteren, kan er ruimte ontstaan voor wat anders. Namelijk voor de kwaliteiten van de medewerker. Voor positiviteit, enthousiasme en initiatief nemen bijvoorbeeld. Juist, precies de dingen waar je zo hard naar het streven was! Het is er allemaal al. Maar zolang een belangrijk deel van mensen wordt afgewezen, blijven ze daar vast in zitten en stagneert de boel. Een enorm energielek!

 

Het begint dus met het accepteren van je eigen negativiteit. Of met erkennen dat je het gevoel hebt dat je faalt als iemand in je omgeving ontevreden is, dat jij dan altijd de neiging hebt dat op te lossen. Als je de onvrede van je medewerker accepteert, en dan je eigen gevoel van falen uit kunt houden in plaats van het op willen lossen, heb je een enorme stap gezet. Je zult uiteindelijk ervaren dat je niet dood gaat, het niet het eind van de wereld is en je gewoon jezelf blijft als je dat doet. Ook al voelt het in het begin heel anders! Je zult ervaren dat de zachtheid naar de ander ook zachtheid en acceptatie naar jezelf oplevert. Een geweldig cadeau!

 

Moed

Ja, het vraagt moed om naar binnen te kijken en je eigen weggestopte delen te onderzoeken. De ander afkeuren en veroordelen is makkelijker. Maar de winst van innerlijk werk in je eigen binnenwereld is vrijheid. Die vrijheid die het je uiteindelijk oplevert in je werk als teamleider is het dubbel en dwars waard. Zowel voor het team als voor jou persoonlijk. Jouw persoonlijke ontwikkeling als teamleider en de ontwikkeling van het team als geheel gaan altijd hand in hand. Zo buiten zo binnen en zo binnen zo buiten. Het team is een spiegel voor jouw binnenwereld. Prachtig toch!?

 

 

Samen met teamcoach Richard Normann geef ik trainingen binnen bedrijven en organisaties rond dit thema. Meer info of vrijblijvend sparren hierover? Neem dan contact met me op.

 

Lees ook mijn andere blogs

Pin It on Pinterest

Share This